SV: (1) Rød burgunder

Skrevet av

Dato

16-02-2009

Hei!

Hjertelig velkommen inn i den, etter min mening, aller mest besnærende delen av vinverden. Følgende tre forslag framsettes med stor entusiasme:

Første vin: Bourgogne Rouge 2006 fra Meo-Camuzet (#56774) til litt under halvparten av det du satt som grense. Superelegant, frisk og ungdommelig basiskvalitet fra en av de aller beste produsentene. Denne introen foreslår jeg å matche med en romtemperert reinsdyrpaté med en klatt cumberlandsaus og et par blader ruccola.

Andre vin: Volnay Vendanges Selectionnees 2002 fra Michel Lafarge (#55851) som fortsatt har en hundrelapp å gå på. Flott, drikkemoden Volnay, aromatisk og elegant. Det er mye som kan passe til: Et lite stykke pannestekt breiflabb med rødvinsaus, et kjøttstykke med litt stekt sopp... tja..

Tredje vin: Nuits-Saint-Georges 1. Cru Clos des Grandes Vignes Monopole 2005 fra Chateau de Puligny Montrachet (#57677). Typisk Nuits; mørk frukt, tett og konsentrert, men vinmaker Etienne Montille lager den så elegant og tidlig tilgjengelig. Kan møte samme mat som forrige vin, men på en litt annen måte. Eller et stykke rosastekt filet av f.eks. lam eller hjort, moden rødkittost, eller it'no til i det hele tatt. Prisen er faktisk noen tiere ned igjen fra forrige. Dyrere burgundere kan heller kjøpes for kjelleren, sånn stort sett, synes jeg.

Alle tre er bra representative - den første som basis Pinot Noir introduksjon, den andre for den sørlige halvdelen Code de Beaune og den siste for den nordlige delen Cote de Nuits -i den grad noe kan representere mer enn sitt bitte lille opphavssted i et så sammensatt vinområde. Produsentene er blant de ypperste og vinene har fått topp omtaler av flere vinjournalister i gjeldende eller andre årganger. Årgangene på ovennevnte viner er også blant de beste.

Regner med at din research enten har ført deg innom vår artikkel ''Ti veier til en mislykket burgunder'' eller til samme kunnskap andre steder. For ordens skyld lenker jeg til den her:
http://www.redwhite.no/a/203/ti-veier-til-en-mislykket-burgunder

Gi dem i hvert fall svære glass og hold temperaturen godt under stuetemperatur! (16-17 grader synes jeg selv er perfekt).

Håper vi får et lite referat. Lykke til!

Beste hilsen
Erik Rasmussen
Red & White
Emne Dato Skrevet av
Rød burgunder11-02-2009Vinter
 SV: (1) Rød burgunder16-02-2009Erik Rasmussen

Du må være registrert bruker for å kunne skrive i forumet. Logg deg inn med ditt brukernavn og passord i feltene i høyre marg.

Om du ikke er registrert hos oss fra før, registrer deg her.

Hjem Tilbake Fremover Skriv ut artikkelen

Vi spør

Tror du at du er en gjennomsnittlig vindrikker?
Se resultatet
Kvalitetsimportørene
Vi leverer vinene til Norges Bocuse d'Or deltaker 2009-2011
Norsk Vinkelnerforening - Premier cru partner
Vectura - vår logistikkpartner
Vinmonopolet
Vi oppfordrer alle til å støtte Bellonas klimaarbeid!